måndag 17 augusti 2009

Meningen med livet?

Undrar hur många som ställer sig denna fråga dagligen.
Vad är meningen med livet?

Finns det någon som kan svara på den frågan, eller kommer den frågan för evigt vara obesvarad? Kanske frågan i sig är gjord för att aldrig kunna svara på, för att sätta människor i djupa funderingar, funderingar som aldrig kommer försvinna, som för evigt kommer plåga denna stackars ansatta människa.

Om någon skulle fråga mig vad meningen med livet är så vet jag nog inte vad jag skulle ha svarat. En del säger att det är att bilda familj och vara lycklig, en del vill resa och se världen. Men varför svarar man på något som det inte finns något svar på?

Handlar inte ett liv om hur man själv vill forma det? Vad man själv vill göra? Borde inte meningen med livet då vara en tidsfråga? En fråga man inte kan svara på förrän man är död. För när du är död så kan du verkligen säga vad du levt för och därmed även säga vad din mening med livet har varit.

Jag personligen tycker att man ska leva livet som man vill leva det, inte rikta sig in på vad andra tycker meningen med livet är. Religion är en sak som strävar just emot detta, den vill att man ska följa den och visserligen är det ett val att följa det själv. Men är man verkligen helt nöjd då, har man format sitt eget liv precis som man vill? Eller har man följt en mall för att göra sitt liv enklare? Ett liv utan en del val. Val som kunde ha påverkat ditt liv helt och hållet. Val som du borde gjort, val som formar ditt liv, som formar dig, till den du är och blir.

(jag är inte den ansatta människan)

//M

4 kommentarer:

  1. Vi har alla olika mål i livet och ändrar vår livsplan hela tiden. Vi både lägger till och plockar bort saker. Vet många som har en lista" Saker jag ska göra innan jag dör" men det gäller att fylla på den så den inte blir tom :P Vi bestämmer själva över våra liv och kan inte skylla på någon annan om det inte blir som vi tänkt. Ibland lever vi inte livet som vi vill,det kan finnas saker som vi gärna vill ha men som egentligen förstör vårt liv mer än om vi vore utan det. Förhoppningsvis så upptäcker vi detta innan det är för sent. Så lev livet och njut av det varje dag :)

    SvaraRadera
  2. jadu Martin, du har då inga lätta frågor :P Om jag skall vara helt ärlig har jag inte funderart kring den frågan så mycket. Kanske gör jag det då jag blir gamal och vis, för just nu lever jag en dag i taget och drömmer om framtiden :P

    SvaraRadera
  3. Målet med mitt liv är att ge mina medmänniskor av min kärlek, stötta min familj och sträva efter att bli en så komplett människa som möjligt. Så har jag hittat min mening. Minns gårdagen men älta den inte, planera för framtiden men oroa dig inte utan lev i nuet. Kram /linnea-maria

    SvaraRadera
  4. En mycket bra fråga! Får en känsla om att den handlar lite grann om våran disskussion här om dagen. Ibland kan man faktist inte styra valen själv utan det är någon annan som gjort att du måste ta ett nytt val och en ny väg i livet. Men själva frågan meningen med livet blir väl oftast i vanliga fall vad du gör det till. En del saker är förutbestämda och de kan man inte påverka själv medan du kan göra det med andra saker.

    SvaraRadera